5 Ocak 2014 Pazar

10 adımda kefir mayalamak



Hamileliğimden itibaren 5 senedir düzenli olarak kefir tüketiyoruz. İlk sene piyasadaki hazır kefirleri içerken kendi sütümü işlemeye başlayınca yoğurt mayalamanın yanına kefir mayalamayı da ekledim. Son bir senedir süt ürünlerini daha yoğun bitkisel diyet yaptığım için kendim tüketmesem de çocuklarım için kefir mayalamaya devam ediyorum. Çoğu zaman yoğurt mayalamak yerine kolayıma gittiği için sadece kefir mayalıyorum.

Kefir nedir?
Kefir krema kıvamında, hafif ekişimsi tadı olan fermente bir süt içeceğidir. Kefiri Kafkas dağlarındaki eski Türkler’in bulduğu ve Kafkas ırkının uzun yaşamının sırrı olduğu öngörülüyor. Kefir, süte kefir tanecikleri katarak mayalanır. Bu tanecikler 8-10mm çapında karnıbahara benzeyen ufak partiküllerdir. Kefir tanelerinde yaklaşık 30-50 çeşit değişik bakteri ve maya türü bulunur. Sütün içinde kaldıkça kefir taneleri büyürler ve çoğalırlar.

Kefir mayalamak için nelere ihtiyaç var?
Kefiri süzmek için plastik tel süzgeç (metal değmemesi gerekiyor) ve tahta kaşık, sütü koymak için cam kavanoz, süt ve kefir taneleri.

Kefirtaneleri yahoogrubundan veya başka bir kaynaktan kefir tanesi temin edebilirsiniz. Zaman zaman facebooktaki Doğal Anneyim grubumda da kefir mayası paylaşanlar oluyor. Kefir taneleri defalarca kullanılabilir. Cityfarm’da sadece bir kaç mayalama yapabilen kefir mayası poşetleri de var ama ben pek memnun kalmadım.Bazı kefir meraklıları canlı kefir mayası olmadığı için besin değerinin daha düşük olduğunu söylüyorlar. Endüstriyel olarak üretilen ve market raflarındaki kefir de canlı mayadan değil de kefir kültüründe üretiliyor. Dolayısıyla canlı kefir tanesiyle yapılana göre besin değeri açısından biraz fakir sayılıyor.

Sağda cam kavanozda mayalanmış kefir. Solda süzülmüş kefir taneleri ve altında içime hazır kefir.

Kefir nasıl mayalanır?
1- İlk önce güvendiğiniz bir sütçüden çiğ süt temin edin. Ben genelde yoğurt ve kefirimi güvendiğim sütçüden alıyorsam hiç kaynatmadan yapıyorum çünkü sütün yapısı kaynatılınca bozuluyor ve kalsiyum dengesi bozuluyor. Ayrıca kefir taneleri sütteki zararlı bakterileri yiyorlar. Çiğ sütten mayalamak içinize sinmezse 5 dk boyunca çiğ sütünüzü kaynatın. Çiğ süt bulamazsanız alternatif olarak günlük pastörize süt de kullanabilirsiniz. Yanlızca UHT süt kesinlikle kullanmayın. Prof. Ahmet Aydın’ın beslenmebulteni.com sitesinde “Kutu Süt Savaşları” dosyasında sağlıksız UHT kutu sütleri oldukça detaylı anlatıyor.

2- Kefirin mayalanması 20-25 derecede oda sıcaklığında olur. Sütünüz sıcaksa 25 dereceye düşmesini bekleyin. Sonra sütünüzü cam kavanoza aktarın. Sütünüz soğuksa ılıtmanıza gerek yok, oda sıcaklığına gelince mayalanma kendi kendine başlayacak.

3- Önceden temin ettiğiniz sütün veya suyun içinde bulunan kefir tanelerini plastik tel süzgeçten süzün. Taneleri su ile yıkamadan tahta kaşık kullanarak süte ekleyin. Kapağını kapatın, bir havlu ile sarıp karanlık bir oda dolabına koyun. Normalde 1 litre süte 15-20gram ceviz kadar kefir tanesi yeterli olur. Nohut kadar kefir de mayalar ama aynı miktar sütü mayalaması sadece daha uzun sürer.

4- Kefirin mayalanması  8-24 saat sürer. Daha yoğun bir ekşimsi tat için 2 gün de bekletebilirsiniz. 12 saatten daha uzun sürede mayalanan kefir sindirim sistemini yavaşlattığını, 12 saatten daha kısa sürede mayalananın ise sindirim sitemini hızlandırdığını söylüyorlar.

5- Kefir hazır olunca yine plastik tel süzgeçten geniş bir kaba süzün. Kefir mayasını yıkamadan yeniden taze süte atın, hemen tekrar mayalayabilirsiniz.

6- Kefir mayanızı bir süre kullanmayacaksınız üstünü kapatacak kadar süte veya içme suyuna koyarak cam kapta 10 gün kadar buzdolabında saklanabilir. Eğer uykuya geçmişlerse ılık sütle tekrar canlandırabilirsiniz, ancak beklettikten sonraki ilk bir-iki mayalanmayı tüketmemek tavsiye ediliyor.

7- Süzülmüş kefiri cam bir kavanoza koyarak buzdolabında saklayıp bir kaç günde tüketebilirsiniz. Ekşi tat herkesin aradığı tat, ancak tatlımsı tadı sevenler varsa tüketirken biraz sütle karıştırmak tadını yumuşatabiliyor.

8- TV'de izlediğim kadarıyla doktorlar günde en az yarım litre evde mayalanmış kefir ya da yoğurt öneriyorlar.

9- Bazıları yağsız sütle kefir mayalamaya çalışıyor ama yağsız süte mayalanan
kefir taneleri de zamanla cılızlaşıyor deniyor. Süt ne kadar doğal ve sağlıklıysa onlar da o kadar sağlıklı oluyor.

10- Kefir zamanla çoğalacaktır ufak parçalar halinde süt içinde kağıt bardaklarda -20 derecede 7-8 ay boyunca dondurarak saklayabilir ve bunları paylaşabilirsiniz.

Başak Pirtini

****************************************************
Şimdiye kadar bize şişe suyu içmenizin en güvenli olduğu öğretildi. Peki suyumuz gerçekten sağlıklı mı? Alkali su, ters ozmoz faydalı mı? Enerjik Su içmemiz gerektiğini biliyor muydunuz? Bunları merak ediyorsanız mutlaka bu sayfayı okuyun :)


****************************************************
El yapımı, organik ve yenebilir anne-bebek bakım ve pişik kremimi gördünüz mü? Detaylar burada:
http://dogalanneyim.blogspot.com.tr/2013/07/hindistancevizi-yagl-ve-bocek-kovucu.html?m=1

****************************************************
***************************
Bana ulaşabileceğiniz linkler:

www.BasakPirtini.com

Doğal Annelik ile ilgili:
Doğal Anneyim Blogu: http://dogalanneyim.blogspot.com.tr
Milliyet Blog: http://blog.milliyet.com.tr/bashico
Facebook Doğal Anneyim Sayfası: www.facebook.com/dogalanneyim
Facebook Doğal Anneyim Grubu: www.facebook.com/groups/dogalanneyim
Instagram: www.instagram.com/dogalanneyim
Twitter: www.twitter.com/dogalanneyim
Youtube Başak Pirtini Kanalı: www.youtube.com/channel/UCRoKVtaVHmA48DsvW6Iid_A
Bilgi için e-posta: dogalanneyim@gmail.com

Enerjik Su ile ilgili:
Enerjik Su websitesi: http://enerjiksu.blogspot.com.tr
Facebook Enerjik Su Sayfası: https://www.facebook.com/enerjiksu/
Bilgi için e-posta: enerjiksu@gmail.com

Doğal yöntemlerle hayvan bakımı ile ilgili:
Bashico Blogu: http://bashico.blogspot.com.tr
Köpekler ve İnsanları Blogu: http://kopeklerveinsanlari.com
Facebook Hayvanlardan Mesajlar Sayfası: https://www.facebook.com/hayvanlardanmesajlar/
Instagram'da Hayvanlardan Mesajlar: www.instagram.com/hayvanlardanmesajlar

Başak Pirtini'den e-posta ile haber almak için e-bültene üyelik: 
http://eepurl.com/TeYdX

26 yorum:

  1. güzel paylaşımlarınız için teşekkürler... kefirle ilgili daha ayrıntılı bilgi ve kefir mayası temini için www.kefirdanem.com sitesi ziyaret edilebilir.

    YanıtlaSil
  2. Selam çok güzel anlatmıssınız fakat ben mayalamaya bıraktım 15 saat civarı sürdü ama açtığımda süt mayalanmamıstı neden olduğunu anlamadım 2. kez mayaladım suan mayalanıyor insallah busefer olur :(

    -Ferhat-

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba ben en az 24 saat tutuyorum o zaman bile sulu oluyor. Kivamini biz boza gibi seviyoruz o yuzden 1.5 bazen 2 gune kadar tutuyorum. Kolay gelsin :)

      Sil
  3. Merhabalar,

    Saçlarımda problem vardı, çok fazla dökülme oluyordu. DogalSabun.gen.tr sitesinden Doğal Kefir Sabunu aldım. İlk kullanımlarda pek bir faydasını görmedim ama ikinci haftadan itibaren dökülmeler azalmaya başladı, saçlarım saha hacimli daha dolgun olmaya başladı. Demek ki düzenli kullanmak gerekiyormuş. Bir aydan fazla süredir kullanıyorum. Ben faydasını gördüm, bırakmayı da düşünmüyorum. Kesinlikle tavsiye ederim.

    YanıtlaSil
  4. dogal kefir üreten evinde kımse varmı ıstanbulda oturuyor um

    YanıtlaSil
  5. Ben evimde kefir mayalıyorum. Mayalarım Kafkasya ' dan alındı o yüzden çok kaliteli ve çok güzel oluyor kefirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba kefirinizi paylaşıyor musunuz acaba

      Sil
    2. Iyi gunler ben ankarada oturuyorum canli kefir mauasi ariyorum siz bana ulasabilecegim bir yer soylermisiniz

      Sil
    3. Merhaba kefirinizden maya paylaşiyormusunuz?

      Sil
    4. merhaba, benim bi rahatsızlığım var kefirin iyi geldiğini duydum. sizin mayanız kaliteli sanırım. paylaşırsanız sevinirim. istanbuldayım.
      teşekkürler

      Sil
    5. karan83 istanbuldayım. mayanızı paylaşırmısınız teşekkürler

      Sil
    6. Bende sizin kefir nizden istiyorum aceba nasıl ulaşabiliriz kargoyla ödemeli yollayabilirmisiniz lütfenn

      Sil
  6. Kefir mayası yoğurt mayası hep sorun

    YanıtlaSil
  7. Bir kitaptan okuduğum organik üründen yapılabiliyor mesela probiyotik yogurttan yapmıştık tutmuştu kefir denemedik

    YanıtlaSil
  8. Hazır kefirden maya elde edebilir miyim

    YanıtlaSil
  9. Merhaba
    Evet fazla kefiriniz var mı bende almak istiyorum.

    YanıtlaSil
  10. merhabalar benim bir sorum olucak kefiri özellikle yaz bahar aylarında mayalıyorum fakat kefirim çoğalmıyor 2 adetyi geçmedi. hergünde mayalasam çok az büyüyor bu konuda fikri olan varsa lütfen paylaşsın

    YanıtlaSil
  11. kefirim yogurt gibi oldu çokta salyalaştı sizce içilebilir mi yardımcı olun yada doğru kıvamı nasıl anlarız lütfen yardım

    YanıtlaSil
  12. Benim kefir de yoğurt gibi oldu neden acaba? Ne yaparsam normal kefir yapabilirim?
    Yardım lűtfen.

    YanıtlaSil
  13. bursa da elden kefir tanesi paylaşabilirim. ilginenen için aalemdar1980@gmail.com

    YanıtlaSil
  14. Merhabalar kefir mayam var. İstanbul dan isteyen varsa verebilirim. Mail adresim keremerdal57@gmail.com

    YanıtlaSil
  15. Bende kefir denedim. Yogurt gibi oldu. Yesem mi yemesem mi bilemedim. Yardimci olur musunuz? https://hobisands.blogspot.com.tr

    YanıtlaSil
  16. Merhaba ,
    Kefir mayası arıyorum.
    Paylaşmak isteyenler mail ile ulaşabilir mi bana ?
    Teşekkürler,
    qcazz@hotmail.com

    YanıtlaSil
  17. benim de yoğurt gibi ama ilk yaptığıda daha guzeldi şimdi neden böyle oldu anlamadım

    YanıtlaSil
  18. Mugla ve civarında oturanlar taze kefir tohumu arıyorum. Yardımcı olursanız sevinirim.
    atilla@villa-yonca.de

    YanıtlaSil